- Første året fikk vi inn mer i forsinkelsesrenter enn det kostet med factoring, sier CFO hos møbelprodusenten Fora Form, Torill Haddal.
Møbelbedriften Fora Form AS har mange faste kunder. Selgerne fakturerer selv og har god relasjon til kundene. – Likevel hadde vi sene betalere og, og kundene ringte stadig for å utsette betalingen. Vi brukte mye tid på oppfølging av fakturaer og det tok lang tid å få inn pengene, forteller den erfarne CFO’en.
Med sin revisorbakgrunn, kjente Haddal til factoring. I tillegg brukte flere av leverandørene deres SpareBank 1 Factoring, og møbelprodusenten hadde meget god erfaring med det å være kunde og forholde seg til factoringselskapet.
– Spesielt likte vi den ryddige kundeweb’en for factoringkundenes kunder, fremhever Haddal.
– Vi fikk oversikt over alt utestående og kunne hente ut orginalfakturaer samt legge inn kommentarer.
Da Fora Form bestemte seg for å få inn pengene raskere og prøve factoring, var valget dermed enkelt.
– Et ledd mellom selgerne og kundene ville gjøre det vanskeligere å be om utsatt betaling. Samtidig visst vi at kundene våre ville få en ryddig og god oppfølging i SpareBank 1, sier hun.
- Nå får vi inn pengene mye raskere og sparer masse tid på oppfølging. Noen selgere var i starten litt redde for at kundene skulle oppfatte factoring som noe negativt, men det gikk helt fint! Nå er factoring helt vanlig – noe alle bruker, understreker Haddal.
Fora Form har en fast kundeansvarlig i SpareBank 1 Factoring, og er svært tilfreds med samarbeidet.
– Dialogen er god og det fungerer utrolig bra. Vi får kjempefin kontroll og oversikt i webløsningen, factolink.no og det noe annet, får vi alltid hjelp, skryter hun.
For Fora Form, med en omsetning på rundt 150 mill. kroner, har factoring vært lønnsomt.
– Det første året med factoring fikk vi faktisk inn mer i forsinkelsesrenter enn det kostet å ha factoring!